Waarom alle studenten zouden moeten bloggen

Als ik een bepaald onderwerp echt wil begrijpen dan ga ik er voor zitten en schrijf ik er een blog over. Bloggen is een goede manier om te leren én tegelijk deel te nemen aan een netwerk van andere ’lerenden’. Daarnaast is het uiteraard ook een goede oefening in schrijven. En dat is weer cruciaal voor het effectief overbrengen van een boodschap. Daarom vind ik dat bloggen wereldwijd onderdeel zou moeten zijn van het curriculum van middelbare scholen en universiteiten.

Weet je nog die keer dat je achter dat studieboek zat en je bladzijden aan het verslinden was? “Wow, ik ben al over de helft!” En dat iemand je toen vroeg welke zaken allemaal in het boek behandeld werden en je met je mond vol tanden stond? Sindsdien maak je natuurlijk trouw aantekeningen bij iedere bladzijde die je leest. We weten namelijk allemaal dat we, als we iets moeten herinneren, het moeten opschrijven. Op de een of andere manier etst het schrijfproces de informatie in je brein. Wanneer je iets leest is het vaak moeilijk om daarna de informatie goed terug te halen. Maar zodra je het opschrijft wordt het veel gemakkelijker om hetgeen je zojuist hebt opgeschreven te herinneren.

Extern denkproces

Voor mij is bloggen eigelijk een soort ‘extern denkproces’. Het helpt me altijd om meer te leren over bepaalde onderwerpen. Soms helpt het me zelfs om ergens een mening over te vormen. Als ik echt de essentie van een bepaald onderwerp wil begrijpen ga er vaak voor zitten en schrijf ik er een blog over. Want, wat doe je als je blogt? Als het goed is doe je eerst onderzoek door informatie te verzamelen en andere artikelen en blogs te lezen. En dan begint de cyclus van schrijven, herlezen, aanpassen en verder schrijven. En als ik dan schrijf is het bijna alsof ik aan mezelf schrijf. Alsof ik aan mezelf dingen aan het uitleggen ben. Dat is deels waar maar omdat ik graag blog om anderen te helpen, schrijf ik wel altijd met mijn doelgroep in gedachten. En dat motiveert me weer om de boodschap goed te structureren in hapklare brokken. Iets wat alleen kan als je het onderwerp ook echt begrijpt. Juist omdat bloggen zo’n krachtig middel is in leerprocessen geloof ik dat het wereldwijd onderdeel zou moeten zijn van het curriculum van middelbare scholen en universiteiten.

Twee soorten schrijven

Wist je dat er eigenlijk twee soorten schrijven zijn? Een Noorse onderzoeker met de naam Olga Dysthe schreef ooit over het verschil tussen wat zij ‘denkend schrijven’ (thinking-writing) en ‘presenterend schrijven’ (presentation writing) noemde.

Denkend schrijven

Dit is het soort schrijven dat we doen als we niet schrijven met een publiek in gedachten. We doen dit bijvoorbeeld als we voor onszelf schrijven terwijl we nadenken over bepaalde problemen of onderwerpen. Denkend schrijven wordt ook vaak proces schrijven genoemd. Weet je nog dat je tijdens het lezen van dat studieboek aantekeningen maakte? De enige die ze daarna kon ontcijferen en begrijpen was jij, toch? Dat is denkend schrijven.

Presenterend schrijven

Dit is het soort schrijven dat we doen als we schrijven met een publiek in gedachten. Dus als we schrijven om een boodschap aan onze lezers over te brengen. Weet je nog toen je dat stukje schreef voor je collega’s? Dat is presenterend schrijven.

Bloggen combineert eigenlijk beide soorten schrijven. Het heeft elementen van denkend schrijven, want als je blogt schrijf je vaak snel over iets wat in je opkomt. Dat lijkt veel op denkend schrijven. Maar bloggen heeft ook aspecten van presenterend schrijven. Want als je blogt, ben je je ook heel goed bewust van het feit dat je schrijft voor een publiek. Je schrijft om dingen uit te leggen aan je lezers en ze te helpen. Het is niet zoals je zou schrijven in een persoonlijk dagboek dat alleen jij leest. Vaak schrijf je om andere mensen te overtuigen of een punt te maken.

Als je actief bent in een netwerk van gelijkgestemde bloggers, becommentarieer je elkaars blogs. Op die manier zullen alle mensen in het netwerk profiteren van de discussie en de kennis die wordt gedeeld. Inmiddels hebben we geleerd dat blogs geweldig zijn voor: leren, het oefenen van schrijven en het deelnemen aan een netwerk van andere studenten. Beginnen met bloggen zou daarom perfect zijn voor studenten om hun leerproces te versnellen. Stel je voor dat ze allemaal onderzoek zouden doen, blogs zouden schrijven, een mening zouden vormen en op elkaars blogs zouden reageren. Het zou allemaal actiever, leuker en vooral een meer gedeelde ervaring worden. En? Wanneer lees ik je eerste blog?

Raymond te Veldhuis

CheckData en DataJobs.nl

Beginnen met bloggen? Start hier.

29/03/2019
Raymond te Veldhuis
geen reacties